دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
04 تير 1402 - 09:02
ضربات جدی به پیکره منافقین در اروپا

به وقت شکست

منافقین، مهم‌ترین جریان التقاطی در جبهه ضدانقلاب به شمار می‌روند که همواره به عنوان یک «فرقه تروریستی» فعالیت می‌کنند و این درحالی است که از سوی نظام سلطه، تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا این گروهک به عنوان آلترناتیوی دموکراتیک برای نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته شود.
کد خبر : 14498

پایگاه رهنما:

منافقین، مهم‌ترین جریان التقاطی در جبهه ضدانقلاب به شمار می‌روند که همواره به عنوان یک «فرقه تروریستی» فعالیت می‌کنند و این درحالی است که از سوی نظام سلطه، تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا این گروهک  به عنوان آلترناتیوی دموکراتیک برای نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته شود. این گروه تروریستی از گروه‌های اصلی مشارکت‌کننده در جریان آشوب‌های «زن، زندگی، آزادی» بودند و انتظار داشتند مورد حمایت غربی‌ها قرار بگیرند اما خانه امن آنان در قلب اروپا به لرزه افتاده است. از یک سو، پلیس آلبانی با حمله به مقر منافقین در شهر دورس، دست به بازداشت گسترده اعضای این گروهک زده که منجر به درگیری با اسلحه گرم بین طرفین شد که به مرگ یکی از منافقین انجامید؛ از سوی دیگر، پلیس فرانسه با برگزاری تجمع سالانه منافقین در ویلپنت فرانسه مخالفت کرده است. گویا ناقوس پایان به صدا درآمده است.

وضعیت سخت منافقین

پلیس آلبانی پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حملات تروریستی و سایبری به بازرسی و تفتیش همه اماکن و دفاتر مورد استفاده در «اشرف ۳» اقدام کرد. پلیس ایالتی این کشور با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را در چهارچوب یک برنامه عملیاتی بر اساس دستور صادر شده از سوی دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته این کشور دانست. وزارت کشور آلبانی هم در بیانیه‌ای به دلایل این اقدام اشاره و اعلام کرد: «مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفاً به دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.» اردوگاه منافقین موسوم به «اشرف ۳» در شهر بندری «دورس» آلبانی شاهد درگیری میان عناصر این گروهک تروریستی با پلیس ضدتروریسم آلبانی بوده است. همزمان اعلام شد پلیس فرانسه در نامه‌ای سازمان مجاهدین خلق را از برگزاری گردهمایی سالانه‌اش در پاریس منع کرده است؛ دو رویدادی که باعث شد سرکردگان این فرقه تروریستی موسوم به «شورای ملی مقاومت ایران» از سر اضطرار به صدور دو بیانیه ادعایی معترضانه روی بیاورد. این شورا در بیانیه ادعایی خود حمله به پادگان «اشرف 3» را حاصل نوعی همکاری از پیش تعیین شده غرب با جمهوری اسلامی خوانده و لغو گردهمایی منافقین در پاریس را محصول معامله‌ای شرم‌آور میان فرانسه و جمهوری اسلامی خواند.

تغییر رویه فرانسه مقابل منافقین

آلبانی البته تنها مکانی از اروپا نبود که روزهای گذشته اخبار بدی برای منافقین داشت، بلکه پلیس فرانسه هم به گروهک تروریستی رجوی خبر داد که امسال نمی‌توانند گردهمایی سالانه خود را در ویلپنت فرانسه برگزار کنند. پلیس فرانسه هر گونه تجمع منافقین را ممنوع اعلام کرده و دلیل آن را وجود تهدید‌های امنیتی دانسته است. این در حالی است که از سال ۲۰۱۸ هر ساله این تجمع با حضور اعضای گروهک تروریستی منافقین و برخی چهره‌های امریکایی و اروپایی برگزار می‌شد و مریم رجوی هم در آن سخنرانی می‌کرد. به برخی مقامات تندروی ضد ایرانی غربی هم از سوی منافقین، هزینه‌های هنگفت داده می‌شد تا در این گردهمایی حاضر شوند و سخنرانی کنند. منافقین منع گردهمایی در پاریس را معامله شرم‌آور فرانسه با ایران خوانده است. روزنامه لوموند فرانسه نیز پیشتر در گزارشی درباره این نشست نوشت: «اکثر افرادی که در همایش‌های سازمان مجاهدین خلق شرکت می‌کنند نمی‌دانند برای چه به همایش می‌روند و فقط به این دلیل که پیشنهادی خوب برای سفر به پاریس، اقامت چندروزه و پول دریافت می‌کنند، با مسئولان همایش همراه می‌شوند. معمولاً انتظار چندانی هم از این افراد نمی‌رود. آن‌ها بعد از سوارشدن به اتوبوس و رسیدن به پاریس آزاد هستند که هر جا خواستند بروند و به گردشگری بپردازند و تنها باید یک بعدازظهر به همایش این گروه بروند و پرچم‌هایی را در دست بگیرند و هرگاه از آنها خواسته شد شادی کنند و پرچم‌ها را تکان دهند.»

واکنش وزارت خارجه آمریکا به حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده تصریح کرده است: «به واشنگتن اطمینان خاطر داده شد که تمامی اقدامات صورت‌گرفته با رعایت قوانین مربوطه از جمله قوانین محافظت از حقوق و آزادی‌های تمامی افراد در آلبانی انجام شده است.» در این بیانیه همچنین آمده است: «ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره فعالیت‌های غیرقانونی احتمالی در خاک خود حمایت می‌کنیم.» دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ آلبانی را مجاب کرد اعضای این سازمان را به عنوان پناهنده بپذیرند. علی‌رغم این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود درباره حمله پلیس آلبانی مدعی شده که «آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش معتبر که نماینده مردم ایران باشد نمی‌داند و از این گروه حمایت نمی‌کند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه همچنین مدعی شده که واشنگتن از «ادعاها درباره بدرفتاری سازمان مجاهدین خلق با اعضای خود نگرانی‌های جدی دارد.»

امیدواریم آلبانی جبران کند

پس از این رویدادها در قلب اروپا علیه منافقین، کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولت‌های دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری کردند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان افزود: «امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.»

چشم انداز تحلیلی

در راستای رویدادهای اخیر در روند تقابل با گروهک منافقین باید رویکردهای ذیل را مدنظر داشت:

  1. رصد وضعیت اقلیت منافقین، از شکست مأموریت براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی حکایت می‌کند؛ مأموریتی که اروپا دوشادوش ایالات متحده ماه‌ها پیش در دستورکار قرار داد و به‌واسطه همین اشتباه خسارت‌بار، تمرکز خود را از دیپلماسی برداشت و به تحرکات اقلیت ضد ایرانی دلخوش کرد همین اشتباه کافی بود تا در این سوی میدان، جمهوری اسلامی با تمرکز ویژه بر رویکرد سیاست خارجی خود در خاورمیانه و آسیای بزرگ در چرخه ائتلاف‌های بزرگ نوظهوری قرار گیرد که می‌توانست اسباب نگرانی بیش از پیش بلوک غرب را فراهم سازد و در ادامه زمینه‌ساز تجدیدنظر و عقب گرد این کشورها در سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه خود شود. به این ترتیب آنچه غرب در ماجرای برخورد اخیر خود با منافقین بروز داد، نشانه‌ای از مفاهمه آنها از تحولات جدید بود که نشان می‌داد در قبال جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای جز روی آوردن به سیاست کاهش تنش و پذیرش سهم غیرقابل انکار آن در معادله قدرت منطقه و صحنه جهانی ندارد.
  2. منافقین معتقدند این هر دو رویداد نتیجه معامله پشت پرده ایران با اروپاست، اما برخی‌ها گفته‌اند تصمیم اپوزیسیون است برای یکپارچه شدن که منافقین همواره مانعی بر سر راه آن بوده اند. یکی شدن اپوزیسیون البته ۴۴ سال است که واگرایی داشته و همگرایی نداشته و در آشوب اخیر نیز عمق واگرایی‌ها که ناشی از تمرکز بر منافع شخصی بود، آشکار شد. به همین خاطر این تحلیل که اپوزیسیون را آن‌قدر قدرتمند فرض کنیم که دست به تغییر نگره مثبت چهل‌ساله اروپا به گروهک تروریستی منافقین بزند، نادرست است. علاوه بر این مابقی اپوزیسیون هم خود چه وحدت کنند، چه متفرق باشند، جمع قابل‌توجهی نیستند!  مائده میرهادی

ارسال نظرات